دوره 25، شماره 266 - ( 7-1393 )                   جلد 25 شماره 266 صفحات 3-3 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

سرمقاله: سند اخلاقی سازمان دیگر یک انتخاب نیست. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1393; 25 (266) :3-3

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-2242-fa.html


چکیده:   (3132 مشاهده)
در گستره اخلاق حرفه ای و سازمانی، اولین پرسش مطرح در خصوص "چیستی اخلاق" است که با دو رویکرد می توان به آن پاسخ داد: نخست، رویکرد دانشمندان قدیم است که اخلاق را صفتی پایدار و راسخ در نفس دانسته اند؛ صفتی که موجب بروز فعل بدون تفکر و تأمل خواهد شد و به عنوان "ملکه انگاری اخلاق" مطرح میشود. دوم، رویکرد اندیشمندان معاصر است که اخلاق را رفتار ارتباطی دانسته اند و "رفتارانگاری اخلاق" نامیده میشود. رویکرد دوم به این دلیل تدبیر و تدوین شده است که بتوان اخلاق را با موازین و مصادیق کاربردی و حرف های و سازمانی تطبیق داد و اخلاق را مورد سنجش قرار داد. فراموش نکنیم که در رویکرد ملکه انگاری نمی توانیم اخلاق را بر مبنای شاخص های اخلاقی اندازه بگیریم، به آن ها رتبه دهیم و کم یا زیاد شدن آ نها را تشخیص دهیم. به همین علت، چنانچه فردی تنها یک رفتار غیراخلاقی انجام دهد، نمی دانیم که چگونه می توان از ملکه انگاری اخلاق برای خطاب کردن به او بهره بگیریم، اما با رفتارانگاری اخلاق ب هسهولت می توان مغایرتهای اخلاقی را تشخیص داد. به ای نگونه شخصیت کسی زیر سؤال نمیرود بلکه تنها رفتارش تحلیل م یشود. حال همین نگاه را می توان به گستره سازما نها تعمیم داد و از اخلاق سازمانی سخن گفت. در گستره سازمانی، از رفتار سازمان با محیط درون و بیرون سخن می گوییم که تعبیر دیگر آن، مسئولی تهای اخلاقی سازمان در قبال همه عناصر پیرامون و درون سازمان است که البته این مسئولیتها جدای از مسئولیتهای حقوقی و حرفه ای هستند. به عبارت دیگر، سازمان اخلاقی که مسئولیتهای اخلاقی خود را به خوبی می داند و به آن ها پایبند است، بی شک به مسئولیتهای حرف های و حقوقی خود نیز به شکل معنادارتری پایبند خواهد بود. اما وقتی صحبت از سازمان میشود، نمی توان بی اعتنا به مدیریت و دانش بحث اخلاق سازمانی را به میان کشید و هنگامی که به عمق دانش مدیریت بشر فرو می رویم، نظریه های ابتدایی مشاهیر مدیریت را می بینیم که بسیاری از آ نها، اگرچه برای رشد و تعالی کیفیت و بهره وری عنوان شده اند، اما در عمل، جنسشان اخلاقی است یا نتایج اخلاقی به دنبال می آورند. این موضوع بیانگر آن است که اخلاق حرفه ای و سازمانی را نمی توان از مدیریت و تعالی سازمان جدا دانست و ناگفته پیداست که تولد اخلاق سازمانی موجبات ارتقای کیفیت، بهره وری و خلاقیت و زندگی بهتر را فراهم خواهد کرد و علاوه بر آن، مزیتی راهبردی و رقابتی برای سازمان رقم می زند. به عبارت دیگر، اخلاق حرفه ای و سازمانی تضمین کننده رشد و بقای امروز و فردای سازمان خواهد بود.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1393/8/25 | پذیرش: 1393/8/25 | انتشار: 1393/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb